Kalbi besleyen damarlarda oluşan darlık ya da tıkanıklıklar sonucunda kalp kasının beslenmesinin bozulması ile kendini gösteren bir hastalıktır.

Tüm damar tıkanıklıkları altta yatan ‘Ateroskleroz’ denilen süreç sonucunda oluşur. Ateroskleroz basit anlamda damarda kireçlenme diye açıklanabilir. Kandaki yağların (kolesterol, kötü kolesterol)  damar duvarında birikir ve  oksitlenmesi ile plak oluşur. Plak damarın içine doğru büyür. Damarda daralma olur. Normal kan akımını engeller. Bazen bu plak kırılır ve daralan damarın içinde pıhtı oluşur. Bu kalp krizine neden olur. Ateroskleroz damar kireçlenmesi tüm Kalp Damar Hastalıklarının temel nedenidir.

KORONER ARTER HASTALIĞI

Koroner arterler kalbi, besleyen damarladır. Kalbi bir taç gibi sardığından ‘’korona’’  taç kelimesinden esinlenerek koroner arter (atardamar) adını almışlardır.

Koroner arterler kalpten çıkan ana aort damarından sağ ve sol olmak üzere iki tanedir. Bunlar ana damarlardır. Sol ve Sağ Ana damar diye adlandırılır. Bu damarlarda gelişen darlıklar ve tıkanıklıklar acil müdahaleyi gerektirecek sorunlara neden olabilirler.

Ana damarlar sonra dallara ayrılarak koronerler olarak çıkan kalp dokusuna temiz kan taşıyan damarlardır. Kalbin üstünde seyrederek alttaki kalp kasına (myokard) kan akımı sağlarlar.

Kalp Damarlarındaki darlıklara Koroner Arter Hastalığı (KAH) adı verilir. Kan akımında azalma ya da tamamen tıkanması ile akımın durması sonucunda kalp kası fonksiyonlarını yerine getiremez. Kan akımın azaldığı ve hücre düzeyinde bozuklukların görüldüğü bu duruma ‘iskemi’’ adı verilir. Koroner Arter Hastalığının bir diğer adı da ‘’İskemik Kalp Hastalığı’’ şeklinde raporlara geçebilir. Bu terimler aynı hastalık için kullanılır.

Hastalarda  ‘’göğüs ağrısı’’ şikâyeti ile başlayan ve kalp krizine kadar süren bir dizi risk vardır.

En sık görülen şikâyet göğüs ağrısıdır, bunun dışında göğüste daralma, sıkışma, yanma da görülebilir.

Koroner arterdeki tam tıkanma şekilde oluşabilir ve kan akımı yeniden sağlanamaz ise beslediği kalp kası (myokard) ölür. Dokunun beslenmemesi ile ölümüne enfarktüs denir. Tıbbi ismi böylece ‘’Myokard Enfarktüsü ‘’olur. Bu kalp krizidir. Hayati tehlike oluşturur.

Bu girişten sonra Damar Tıkanıklıkları konusunda aşağıdakilerden hangi bölüme gitmek isterseniz tıklayınız.

• Ailede kalp hastalığı var!
  • Damar tıkanıklığı risk faktörleri nelerdir?
  • Göğüs ağrısı neden olur?
  • Kalp krizi nedir? Nasıl olur?
  • Damar tıkanıklığı nasıl anlaşılır?
  • Damar tıkanıklığı kan tetkikleri
  • Anjiyo nasıl yapılır Koldan ya da bilekten anjiyo nedir? Riskleri
  • Stent nedir? Damarda ne yapar?
  • Bypass kararı nasıl alınır?
  • Bypass ameliyatı nasıl yapılır?
  • Bypass ameliyatı sonrası nelere dikkat etmek gerekir?
  • Kalp Takip Programı
  • Damar tıkanıklığında bitkisel beslenme.

CEVAP VER

Please enter your comment!