KALP HASTALIKLARI

KALP HASTALIKLARINDA ÖNEMLİ BELİRTİLER

GÖĞÜS AĞRISI: Kalbi besleyen koroner damarlardaki darlıklar sonucunda yeterli oksijen ve metabolik yakıtların sağlanamaması sonucunda oluşan ağrıdır. Sıklıkla sol kola doğru yayılır. Mide üzerinden başlayabilir ve sıklıkla mide hastalıkları ile karışabilir. Enseye, sırta ve omuzlara yayılabilir. Bu tarz bir göğüs ağrısına soğuk terleme eşlik edebilir. Bu ağrı önceden yaşanmayan ve durmanıza yol açan bir ağrıdır. Sanki şişman birisi göğsünüze oturmuş gibi nefes alamayabilirsiniz. Dinlenince sıklıkla geçer. Ağır efor ile birlikte görülebilir. Eğer istirahat halinde görülüyorsa daha ciddidir. Göğüs kafesi ile ilgili sorunlarda da görülebilir.

NEFES DARLIĞI: Kalp yetmezliğinde görülür. Önceden rahatlıkla çıkılan merdivenlerde ve yokuşlarda zorlamaya başlar. Zaman içinde artabilir. Koroner damarlarda daralma ya da kapak hastalıklarında görülür. Gece yataktan kaldıran ve pencere açmayı gerektirecek derecede oksijen açlığı çekilen nefes darlıkları acil müdahale gerektirir. Hastalar düz yatamazlar ve yastık sayıları giderek artar.

ÇARPINTI: Çarpıntıların çoğunluğu iyi huyludur. Uzun süren, tekrarlayan ve bayılma ile görülen çarpıntılar incelenmesi gereklidir. Kalp hızının çok yükselmesi ya da düşmesi de önemlidir.

BAYILMA: Bayılma bilinç kaybı ile beraber ya da tek başına görülür. Kalpteki ritmin çok düşmesine ya da şah damarlarındaki tıkanıklıklara bağlıdır.

ÖKSÜRÜK: Kapak hastalarında ve akciğer hastalıklarında görülür. Kapak hastalıklarında akciğer basıncının artmasına bağlıdır. Pembe köpüklü balgam varsa durum acil olarak kabul edilir.

YORGUNLUK VE HALSİZLİK: Yukarıda aktarılan belirtiler ile beraber veya tek başına olabilir. Kalp yetmezliğinde kullanılan idrar söktürücüler de yorgunluk ve halsizliğe neden olur.

BACAKLARDA ŞİŞLİK: Kalp yetmezliğinde sıvı toplanmasına bağlı olarak görülür. İleri dönemde karında da sıvı toplanması sonucunda karında şişlik görülür. Böbrek yetmezliklerinde de benzer durumlar görülür.

MORARMA: Kalp hastalıklarında ağız içi gibi zarlarda morarma: siyanoz görülür. Buna santral siyanoz denir. Parmak uçlarındaki morarma şok ya da lokal atardamarlardaki spazma bağlıdır.

KALP HASTALIKLARINDA NASIL TETKİKLER YAPILIR?

• Muayene sonrasında Elektrokardiyografi, Akciğer filmi ve kolesterol gibi biyokimya tetkikleri yapılır.
  • Bir sonraki aşama ekokardiyografidir. Ekokardiyografi kalbin genel performansı ve kapaklar hakkında bilgi verir.
  • Efor testi ise koroner damarlardaki olası bir daralmanın saptanmasına yardımcı olur. Efor yapamayanlarda sintigrafi denilen nükleer maddelerin kullanıldığı bir tetkik yapılır. Efor yapılmadan ilaçlar ile koroner damarlarda daralma araştırılır.
  • Son tetkik ise anjiyografidir. Anjiyografi bize koroner damarlar hakkında en net bilgiyi verir.  Efor testi hatta sintigrafi tetkiki bile bazen düşük yüzde de olsa yanlış sonuç verebilir. Anjiyografi kol ya da kasıktan kısa sürede yapılır. Konforludur ve karmaşa oranı düşüktür.
  • Anjiyografi tek başına tedavi yöntemi değildir.  Anjiyografi sonrasında balon ya da stent veya cerrahi kararı alınır.

KALP AMELİYATI

• Kalp ameliyatı öncesinde hasta yatırıldıktan sonra teklikleri yapılır. Gerekli görülürse ek hastalıkları için konsültasyonlar yapılır. Şah damarlarına ultrason ile bakılır. Sigara içenlerde akciğer yakınmaları varsa ‘’ Solunum Fonksiyon Testi ‘’ yapılır
  • Genelde eskisi gibi fazla kan kullanılmadığından ve hastanın kanı kullanıldığından kan düşüklüğü yoksa kan istekleri sınırlıdır. Kan vereceklerde ilaç kullanmamaları ve hastalık geçirmiş olmamaları istenir. Birinci derece akrabalardan sakıncalı olduğundan kan alınmaz.
  • Hazırlıklar sonrasında hasta ameliyat ertesi gün alınır. Ameliyat hazırlık safhası ile birlikte 3-4 saat kadar sürebilir.
  • Ameliyattan sonra hasat geceyi yoğun bakımda geçirir. Hastaların kendine gelmesi yani uyanması kişisel özelliklere ve ameliyatın tipine bağlı olarak 4-6 saat içinde gerçekleşir. Solunum aletinden ayrıldıktan sonra aksi bir durum yoksa sabah servise alınır.
  • Serviste 1-2 gün içinde drenleri alındıktan sonra. Fiziksel aktivitesi yerine gelince taburcu edilir. Bu dönemde solunum egzersizleri yapılmalıdır. Ameliyat sonrasında 6 hafta kadar göğüs korsesi bacaktan damar alındıysa 2 ay kadar varis çorabı kullanmaları gerekir. Taburcu olduktan 1 hafta sonra ve ilk ayın sonunda kontrolleri yapılır. İlk kontrolde dikişler alınır. İkinci ayın sonunda araba kullanabilirler. Bu dönemde yavaş yavaş çalışma hayatına dönebilirler. Hava çok sıcak ya da soğuk olmadıkça dışarı çıkabilirler. İlk altı haftada cinsel ilişkiden kaçınmaları önerilir. Yara yerlerine basınç uygulamak şartı ile duş yapabilirler. Uzun dönemde fermente içkiler ( bira ve şarap)  az oranda kullanılabilir.
  • Yürüyüş tempolarını aşamalı bir şekilde önce mesafe sonra da hızı kontrollü bir şekilde arttırabilirler. Namaz kılmaya önce sandalye de başlayabilirler. Sonrasında 6 hafta sonunda normal bir şekilde namaz kılabilirler.
  • İlk 2 ay oruç tutulması önerilmez. Açlık da bir çeşit efor olarak kabul edilir. Oruç şeker hastalığı ve benzeri sakıncalı bir hastalığınız yok ise ilaçlarınız almak şartı tutulabilir. İftar ve sahurda ağır yemeklerden kaçınılmalıdır. Hastalarımıza denemek için oruç tutmalarını eğer sıkıntılı bir durum ile karşılaşırlarsa tutmamalarını öneririz.