VİTRİN HASTALIĞI YÜRÜME HASTALIĞI

Yürüme Ağrısı – Kladikasyo

Halk arasında vitrin hastalığı olarak bilinmesine karşın bu bir belirtidir. Damar tıkanıklığı ya da darlığının ortaya çıkardığı bir şikâyettir.

- Bacak damarlarında darlık olduğundan yürüme ile gerekli kan akımı bir noktadan sonra kaslara sağlanamaz en sık baldırda, kalçada, uyluk çevresinde veya ayakta (diz altı) AĞRI olur.

- Dinlenince geçer. Yeniden yürüyünce başlar. Sık sık mola hatta oturmayı gerektirebilir. İnsanların bu sırada vitrinler bakmasından dolayı vitrin hastalığı adı verilmiştir.

- YÜRÜMEKLE ARALIKLI AĞRI: CLAUDICATIO INTEMITTENT adı verilir.

- Ağrı dışında kramp ya da güçsüzlük şeklinde olabilir.-

- Merdiven, yokuş çıkarken veya koşarken olabilir.

- Ağrı ne kadar kısa mesafede çıkarsa o kadar darlık ciddidir.

- Hemen girişim gerektirecek bir darlık akla gelmemelidir. Fakat ülkemizde hastalar daha geç doktora başvurduklarından ciddi damar tıkanıklıkları görülür.

- Bireylerin ancak %20’sinde ciddi darlıklar görüldüğü söylenmesine karşın ülkemizde genelde bu oran daha yüksektir.

- Girişim ya da ameliyat olasılığı yaklaşık %10 civarındadır.

- Yürüme mesafesi 500 metrenin altında ise altta yatan ciddi bir darlık olma olasılığı yüksektir. 300 metrenin altı ise kritik mesafe kabul edilir.

- Damar sertliği için genel risklerin kontrolü önem taşır.

- Sigaranın bırakılması, yüksek tansiyon veya yüksek kolesterol tedavisi tabi ki şeker düzenlenmesi ve kilo vermek gereklidir.

- Egzersiz ile yürüme mesafesi 2-4 kat artabilir.

- Kladikasyoda ilaç tedavisi; Aspirin ve klopidogrel gibi pıhtı önleyici kan sulandırıcılar kullanılır.

- Ayrıca silostazol (Pletal 600 mg) günde iki kez 3-6 ay uygulandığında yürüme mesafesinin arttığı görülmüştür.

- Bir başka ilaç ise L-Karnitindir. Ek olarak kullanılabilir.

- Temel yaklaşımda bu tür yakınmalar önce Doppler Ultrasonografi ve bulgulara göre gerekirse anjiyografi ile değerlendirilmelidir.