SİGARA İLLETİ, BUERGER HASTALIĞI

Genç erkekleri etkileyen sigaradaki nikotine bağlı bir çeşit allerjik bir hastalık Buerger Hastalığı.

Tam anlamı ile bir illet desek yeridir. İllet de hastalık demek amam sanki bu hastalığa daha uyuyor. Sanki kişinin peşini bırakmayan bir kötülük gibi düşünüyorum.

Sigara ve nikotin ile ilişkilendirilmiş bundan daha ispatlı bir başka hastalık yoktur.

Bilrisiniz parmakları ya da ayaklarını kaybetmiş ama hala sigara içmeye devam eden kişileri haberlerde görmüşsünüzdür işte bu hastalar Buerger hastaları.

Bu hastalığı ilk defa tanımlayan kişi hastalığa da kendi ismini vermiş. Doktorun ismi yani anlayacağınız.

Batı ülkelerinde sıklığı daha düşük doğuya gidildikçe artıyor.

avrupa’da 10 000 ‘de 5-10 gibi olan rakamlar bizde Binde 5’e çıkıyor. Uzak doğu Asyaya gidildikçe bu % 5 gibi ciddi rakamlara ulaşıyor.

Erkeklerde özellikle genç erkeklerde görülüyor.

Kadınlar da ise çok ender.

Yaş olarak teşhis içinde geçerli olan kriter genç erkek ve özellikel 45 yaş altı erkekler ilk sırda yer alır.

Bu hastalarda sigara haricinde şeker, kolesterol ve aile öyküsü de dahil olmak üzere risk faktörleri yok.

Klapten ya da damarların başka yerlerinde pıhtı gelmediğinin gösterilmesi gerekir.

Neden olur?

Kişisel olarak tütün ve tütün ürünlerine karşı bir allerjik reaksiyon ile bacaklarda ve ellerdeki damarların tıkanmasına bağlı gelişir.

Damar tıkanıklığı ama bizim bildiğimiz damar sertliği ya da damar kireçlenmesi gibi bir hastalık değil.

Sigarayı bırakıp sonradan başlayan hastalarda aynı duruma ve riske geri dönerler.

• İlk teşhis koyulduğunda sigarayo bırakırlarsa o kadar sonuç iyi olur.

• İlk seferde tedavi başarısız olursa bacakların kesilmeis riski yükselir.

• Eğer ilk belritiler çıktıktan sonr sigaraya devam edilirse o zaman 8 sene içinde bacak kesilme şansı % 43’dür.

• Eğer işk teşhis ve sonrasında bacaktaki kan akımı kritik dercede azalmış ise ve gangren varsa tedavide başarı şansı o derece düşük olur.

• Bunun sebebi belli değildir.

• Tamamı ile kişisel bir hastalıktır. Son zmanalrda bağışıklık tedavisi : immunoterapi konsuunda deneysel çalışmalar bulunmak ile birlikte bunlar halen günümüzde tamamen uygulamaya geçmiş tedaviler değilerdir.

• Özet Sigara kötü bir alışkanlıktır.

•

ağışıklık sisteminde oluşan bir hassasiyet ile gelişen bir aşırı reaksiyon diyebiliriz.

BUERGER HASTALIĞI BELİRTİLERİ NELERDİR?

•  Ayak ve parmaklarda soğukluk,

•  Renk değişiklikleri  parmaklarda önce kızarıklık ardından morarma

•  Ayakta ve parmaklarda uyuşma,

•  İleri dönemde ayak parmaklarında ve topuklarda yaralar olur

•  Bacaklarda farklı yerlerde zaman zaman görülen flebiit: toplar damar iltahabı

•  Yürürken baldırda ağrı oluşur.

•  Son dönemde oluşan yaralar ilerler ve uzuv kaybı ile hastalar karşı karşıya kalabilir. Ayağın kesilmesi gerekebilir. EĞER KİŞİ SİGARAYA DEVAM EDERSE GİDEREK HASTALIK YUKARI ÇIKAR. Hatta ellere de geçtiği görülmüştür.

Sigaranın tamamen bırakıması gerekir.

Azaltarak bırakma ya da bir kaç tane içsem bir şey olmaz gibi düşünceler kesinlikle işe yaramaz. Elektronik sigarada bulunan niktoinde aynı zararı verir.

Sigara içilen ortamlarda ve kişilerden uzakta durması gerekir.

Bazı hastalarda ne kadar genç ise hastalık o kadar ağır seyreder.

TEDAVİ

Geleneksel olarak Sempatik Sinirlerin kesilmesi eskiden kullanılmış ve bir ara terkedilmiş olsa bile günümüzde yendien gündeme gelmiştir. Buna sempatektomi adı verilir. bu sinirlerin damar büzücü etkileri ortadan kaldırlarak kan akımı arttırlmaya çalışılır.

Damar tıkanıklıklarının balon ya da stent ile açılması, genç hastalarda uygun damar var ise bypass, damar içine ilaç verilmesi ( prostoglandin, şelasyon tedavileri) ve bazı bitkisel tedaviler önerilir.

Ama en önemlisi sigaradan uzak durulmasıdır.

Bunun önemini rakamlara dökelim.

• Sigarayı bırakanlar % 90’nın üzerinde bacakların kesilmesi gibi bir durumdan kurtulurlar.

• Sigarayı unutun...