KAÇ ÇEŞİT VARİS VARDIR?

Kalın varisler (Büyük Varisler), Orta Varisler (Orta Varisler) ve İnce Varisler (Küçük Varisler) çaplarına göre yapılan ayrımdır. Küçük Varisler Bunlara ‘’ kılcal varis ‘’ de denir. Çapları 2-3 mm kadar çıkabilir. Diğer varisler ile de sıklıkla gözlenir. Varis başlangıcında daha çok bu tip şikayetler hastalar tarafından fark edilir. Görsel olarak dikkat çekerler. Kılcal varisler yakında ve yakında bulunan daha büyük çaplı damarlardan ( feeding vein ) beslenirler. Sıklıkla bacaklarda ve yüzde görülürler. Küçük kılcal damarlar zaman içinde komşu bölgelerden başlayarak çoğalırlar. Mesleki olarak çok ayakta kalıyorsanız veya çok oturuyorsanız (hareketsizlik ve bacak bacak üstüne atma) daha hızla yayılır. Bacaklarda dizüstünde arkada ve diz altında ön tarafta daha sık görülürler. Küçük varisler: kılcal damarlar ‘’ mavi ‘’ ya da ‘’ kırmızı ‘’ renkte görülürler. Bunun sebebi ven ve arter yani atardamar ve toplardamar farkı yani taşıdıkları oksijen miktarıdır. Kırmızı olanlar daha inatçıdır. Ağrı yapmazlar. Ağrı bacaklardaki diğer toplar damar sorunlarına bağlıdır. Bu yüzden ultrason gerekli görülen kişilerde yapılmalıdır. Güneş ev ayakta durmak arttırıcı etkenlerdir. Güneş konusunu şöyle açıklayalım. Eğer bütün gün şortla dışarda dolaşıyorsanız veya bronzlaşmak için plajda veya solaryumda uzun süre yatıyorsanız risk oluşturur. Ama çalışan birisi iseniz dışarda geçirdiğiniz süre size bu konuda zarar verme şansı düşüktür. Tedavisi çapı küçük olduğundan önce skleroterapi ve/veya termokagulasyon ya da lazer tedavisidir. Skleroterapi çap küçüldükçe pek etkili olmaz. NdYag lazer ve son yıllarda daha faydalı olan termokoagulasyon yöntemi kullanılmaktadır. ORTA ÇAPLI VARİSLER Bu tip varislere ‘’ retiküler ‘’ veya ‘’ venulektazi ‘’ adı verilir. Çapları 3-10 mm kadar olur. Renkleri yeşil daha sık olmak ile birlikte mavi de görülebilir. Bu tür varisler kılcal varisler ile beraber görülür. Gün içinde renkleri değişebilir. Morarma tarzında kanama görülür. Sayıları ve yoğunluğu fazla ise bacakta şişliğe neden olabilir. Akşamları yorgunluk yapabilir. Bu tür yakınmalardan çok görsel açıdan kötü bir görüntü vermektedir. Tedavi yöntemi ‘’skleroterapi ‘’ başarılı sonuçlar vermektedir. BÜYÜK BOY VARİSLER Çapları 0.5 mm’den başlayan ve bazen 3 cm kadar genişlemiş varislerdir. Hastalarda hem görünüm hem de önemli şikayetler yapan ciddi bir durumdur. Gelişimi seneler alır. Bu tür varislerden başlangıcı 20 senenin üzerine çıkabilir. Öğretmenler gibi ayakta duranlarda sık görülür.

Bu tür varisler bacaklarda şişmenin yanı sıra ayak bileğinde renk değişikliği (lekelenme kahverengi, siyah) hatta varis kanaması ve varis yaralarına (ülser) neden olur. Bu durumda hastanın ultrason ile derin toplar damar sisteminde bir sorun olup, olmadığı kontrol edilmelidir. Eğer derin sistem normal ise hastaya EVA (endovenöz ablasyon) ilk düşünülmesi gereken yöntemdir. Kasıktaki toplar damarın çapı çok genişlemişse bu yöntem bile yetersiz olabilir. Bu durumda klasik cerrahi uygulamak gerekebilir. Uygunsa bu işlem yapılır. Eş zamanlı diğer bölgelerdeki genişlemiş damarlarda biz bunlara pake diyoruz çıkartılmalıdır. Uygun değilse işler karışır. Derin sistemdeki yetmezlik için tedavi uygulanmalıdır. Eğer bu tarz varisleriniz varsa vakit kaybetmeden hemen doktora görünmenizi öneririm.