B12 EKSİKLİĞİ

B12 konusunda tüm kaynaklara karşın kafa karışıklığının devam ettiğini gelen sorulardan anlayabiliyorum.

Ankara Üniversitesinde yapılan Dr.Tekin Yıldırım’ın 2011 yılında yaptığı bir tez çalışmasında tüm bireylerde %4,4; erkeklerde %6,0; kadınlarda %2,7 oranında vitamin B12 eksikliği anemisi saptandı.

Bu oldukça yüksek bir oran olarak değerlendirilir. Bu gerçeğin yanında belki de bununda üzerinde bir ilgi olduğu da gözlenmektedir.

Ama bu gün evlerde hepimizin sahip olduğu ilaç torbalarında mutlaka bir vitamin hapı vardır.

Genel vitamin düşkünlüğümüz eskilerde ‘’vitaminsiz antibiyotik kullanılmamalı’’ gibi bir anlayışın sonucu olabilir.

Buna gerçekçi bir saptama da ekleyelim yaygın kullanılan mide ilaçları da B12 emilimin bozuklarından kansızlık ve B12 eksikliğine sebeb olmaktalar.

Bunun yanında en önemli etken vitamin pazarlaması desem abartılı konuşmuş sayılmam.

Unutkanlığı var! B12 alayım.

Hafızam kötü! B2 alayım.

Sinirlerim bozuk B12 alayım.

Yorgunum B12 alayım.

Hala ve ısrarla B12 için kampanyalar yürütülüyor.

İnsanlar B12 düzeylerine baktırıp gelen sonuçlara göre ortalıkta dolaşıyorlar.

Pazarlanan vitamin haplarına bakın mutlaka B12 ve C vitamini vardır.

Eğer denize açılıp bir kaç ay karaya ayak basmayacaksanız işte o zaman belki vitamin eksiklğiniz olabilir.

B12 hayvansal gıdalarda var hepimiz bunu artık öğrendik.

Hatta ve hatta bazı yorumlara baktım.

Et fiyatlarına bakarak B12 düzeyin garibanlığın ile ters orantılıdır diyenler de var.

Fakat biliyorsunuz et fiyatları pahalı evet ama ülkemizde kişi başı et tüketimi de 10 senede 2,5 kat artmış.

Bu konuyu kenara ayıralım..

Vegansanız depolarınızın boşalması sandığınızdan daha uzun süre alacaktır. 15 senelik vegan olup hala B12 düzeyi normal olan çok sayıda insan vardır.

Eğer yoktan B12 alyorsanız ve sigara içiyorsanız Akciğer kanseri riskini arttırırsınız.

Peki B12 eksikliği için kimler risk altında ve B12 eksikliği nedenleri nelerdir?

1. İLAÇLAR: Mide ialçları ya da ülser ilaçları H2 resptör blokörleri ve proton pompa inihibitörleri.

2. BESLENME SORUNLARI

• Vegan ve vejeteryanlar.

• Gebeler

1. BARSAK HASTALIKLARI VE AMELİYATLARI

• Emilim bozuklukları: B12 emilmi yapan Intrensek Faktör eksikliği: Pernisyöz Anemi.

1. BAĞIŞIKLIK BOZUKLUKLARI:

2. METABOLİK HASTALIKLAR: Fenilketonüri.

Peki

B12 Eksikliği Belirtileri nelerdir?

B12 eksikliği nelere yolaçar?

Öncelikle B12 eksikliği anemi yani kansızlığa neden olacağını ekleyelim. Aşağıda sırlayacağımız belirtileri bir de bu gözle inceleyelim.

1.Kansızlık Belirtileri: Halsizlik, Solukluk, Kalp hızında artış (taşikardi) ve sık nefes alma (takipne) gibi bulgular.

2. Sinir Sistemi Belirtileri: Açıklanamayan uyuşma (parestez), kollar ve bacaklarda hissizlik, yargılama ve değerlendirme  sorunları ileri de dengesizlik ve yürümede sorunlar.

3. Çocuklarda en dikkat çekici özellik büyüme ve gelişme geriliğidir.

4. Dilde görülen değişikler her zaman klasik olarka söylenir ama pek sık görülmez. Dilde papillaların atrofisi, düz, parlak kırmızı dil saptanabilir.

Bu gruba psikiyatrik belirtileir de ekleyebilrisiniz. Bu şu demektir. Herhangi bir nedenden dolayı Nörolojik ve Piskiyatri polikliniklerine başvuran hastalarda B12 düzeyleri ölçülür.

Bu kadar geniş alana yayılmış belirtilerde bu belirtileri ve bulguları kendi olduğunu düşünenlerin kafasını daha da karıştırmaktadır.

B12 eksikliği düşünülen hastalarda istenilen tetkikler;

• Kansızlık için Hemogram Hemoglobin ve Hematokrit düzeylerine ek oalrak perifeirk yayam denilen kan  elemanlarının mikroskop altında incelenmesi tetkikleri esastır

• Serum B12 düzeyi bunun için alt sınır: 200 pg/ml kabul edilir.

• Bu düzey normalse ama hala şüpheleniliyorsa hastalarda homosistein düzeyine bakılır,  yüksek bulunması durumunda ileri tetkik istenir.

• Serum Transkobalamin düzeyi ileri tetkitir. Sık kullanılmaz.

• Düzeylerin düşük bulunmasından sonra nedene yönelik araştırmalar yapılmalıdır.

B12 EKSİKLİĞİ TEDAVİSİ

• B12 vitamini ülkemizde siyanokobalamin formunda 1000 mikrogram’lık ampül veya hidroksikobalamin içeren B kompleks ampülü şeklinde piyasada bulunmaktadır.

• Bu ilaç hem parenteral hem de oral tedavide kullanılır.

• B12 Eksikliği Tedavisinde : kas içi ya da cilaltı enjeksiyon ile 100-1000 mikrogram/gün 1 hafta hergün, 2. ve 3 . hafta haftada 2 gün, 4. ve 5. haftalarda haftada bir defa olmak üzere toplam 5 haftada süreç tamamlanır.

TEDAVİYE CEVAP

• B12 tedavisi 5-6 saat içinde kemik iliğinde cevap bulur kan tablosunun düzelmesi 4 haftayı bulmaktadır.

B12 HANGİ BESİNLERDE BULUNUR?

B12 VİTAMİNİ NELERDE BULUNUR?

1. Kırmızı et: sığır ve kuzu etleri

2. Süt ve süt ürünleri: Süt, yoğurt ve kefir.

3. Yumurta Tavuk, kaz ve ördek yumurtaları.

4. Sakatat: Özellikle kuzu ciğeri

5. Deniz ürünleri: Kabuklu deniz ürünleri: İstiridye, midye, yengeç, ıstakoz.

6. Balık: Uskumru, somon, ton ve lüfer

anahtar sözcükler:

B12 eksikliği nedir?

B12 eksikliği belirtileri nelerdir?

B12 eksikliğ tedavisi,

B12 vitamini nelerde bulunur,