AORT KAPAK AMELİYATI

Aort Kapak Hastalıkları ve Aort Kapak Ameliyatları

En sık kapak hastalığı; Mitral ve Aort kapakta görülür. Mitral Kapak Hastalıkları ilk sırada yer alırken ikinci sırada Aort Kapak Hastalıkları bulunur.

Özellikle yaşlanma ile birlikte aort kapağından dejenerasyon (yıpranma) dediğimiz yapısal bir bozukluk  ve buna bağlı Aort kapağında darlık en fazla görülen hastalıktır.

Yaşlanan nüfus ile birlikte 70 yaş sonrasında  giderek daha fazla görülmektedir.

Aort kapağın dejenerasyon ile sonuçta kireçlenip normal yapısını ve hareketliliğini kaybeden kapakçıklar ile kanın geçtiği açık alan Bu durum kalp temiz kanı tüm vücuda pompalarken çok daralmış olan bu alandan geçerken zorlanır. Bu süreç giderek ağırlaştığında giderek daha çok efor gösteren kalp kası büyür ve daha çok enerji harcar. İleride de zayıflamaya başlar. Bu zayıflama kalp kasılma fonksiyonun düşmesi ile hastalarda belirtilerin ilerlemesine ve kalp yetmezliği riskinin artışına neden olur.

Aort Kapak Darlığında görülen belirtiler:

• Göğüs Ağrısı

• Bayılma

• Seyrekde olsa ani ölüm olabilir.

• Halsizlik, nefes darlığı ve  çarpıntı da yakınmalara eklenebilir.

•

Bu belritler yaşa bağlı oalrak Koroner Kalp Damarlarında darlık yaratan Koroner Arter hastalığna benzer bir tablo oluşturur.

Aort Darlığı Neden Olur?

Yaşlanma ve dejenerasyonun haricinde eskilerde Romatizmal Ateş Hastalığına bağlı Romatizmal Kalp Hastalığı aynen mitral kapakta olduğu gibi aort kapağında da darlık ve/veya yetmezlik yapabilir. Romatizmal Aort kapak hastalığı nispeten daha genç yaşlarda görülür. Bazen romatizmal hastalık temelinde yaşlanma ile dejenerasyon hızlanır.

Aort Kapağında darlık doğuştan üç kapakçıklı (triküspid) aort kapağı doğuştan iki kapakçıklı olduğunda ‘’biküspid aorta’’ dejenerasyon daha kolay gelişebilir. Bazı hastalar ileri yaşlarda ameliyat olduklarında aort kapağının aslında iki kapakçıklı olduğu görülür. Hastalar ileri yaşlara kadar bu durumdan habersiz yaşamışlardır.

Bu iki faktörün haricinde radyoterapi görenlerde ve  yüksek kolesterolü olanlarda da aort kapak darlığı olabilir.

Aort Kapak Darlığı Tanısı Nasıl Konulur?

Muayenede herhangi bir doktor kanın dar bölgeden geçerken çıakrttığı ses olan ‘’ üfürüm ‘’ dediğimiz sesin duyulması kalp kapak hastalığını akla getirir.

Bu durumda ilk yapılacak ses kalbin bütünün ve kapaklarının ses dalgaları ile ultrason tekniği ile yapılan EKOKARDİYOGRAFİ tetkikidir.

Aort kapağında darlık saptandığında yapılan ölçümlere göre darlığın şiddetien bağlı olarak gerekirse kalp kateterizasyonu ve anjiyografi yapılmalıdır. Kataterizasyon ile aort kapağı, aort damarı ve sol karıncık değerlendirilirken koroner anjiyografi ile kalp koroner damarları incelenir.

Aort darlığı veya yetmezliği zorlanam ve geri kaçam kan nedeni ile aort ana damarında genişleme de (anevrizma) görülebilir.

Aort Kapak Darlığı Nasıl Tedavi Edilir?

Aort Kapakta Darlığı tedavisi ilaç ile yapılamaz. İlaç tedavisi eşlike den çarpıntı ev/veya kalp yetmezliğine yönelik yapılır.

Aort Darlığı ciddi düzeyde ise cerrahi olarak tedavi edilmelidir.

AORT KAPAK AMELİYATLARI

1. KLASİK CERRAHİ

Bu yöntemde iman tahtası kemiği (sternum) kesilerek yapılan bir amliyattrı. Kapk değiştirilir ve yerine mekanik yada biyoprotez dediğimiz kapaklar takılır. Bu konuda klap kaapakları bölüüne bakmanızı öneririm.

1. MINIMAL INVAZI: KÜÇÜK KESİLİ AMELİYATLAR

Klasik Cerrahiden farkı iamn tahtasının (sternum kemiği) sadece küçük bir bölümü kesilerek yapılan ameliyatlardır. Küçük kesi hastaların iyileşme dönemini ksıaltır ve daha konforludur.

3. TAVI YÖNTEMİ: Katater (anjiyo) ile kapak değişimi.

Son yıllarda uygulamaya giren bu yöntemde: sternum kesisi yoktur. Kasıktan anjiyoya benzer şekilde girilerek aort kapak değiştirilir.  İşlem için kapağın kalbe kadar geçeceği damarların ( kasık ve karın içi) uygun olması gerekmektedir.

Kalp Akciğer Makinasına gerek yoktur. Prensip olarak stent gibi biyolojik kapak kişinin kendi kapağı çıkarılmadan üzerine sıkıştırılarak yerleştirilir.

Bu yöntemin UYGULANMASI İÇİN BELİRLİ KOŞULLAR gereklidir. Bunun sebebi işlem sırasında bazı komplikasyonların gelişebilme ihitmali ve gerekli donanımın oldukça pahalı olmasıdır.

Endüstiriyel olarak giderek batıda daha fazla alan bulan bu yöntem düşünebileceğiniz nedenlerden dolayı SGK tarafından gerekli koşullar sağlandığında karşılanmaktadır.

İşlem sırasında ya da sonrasında anjiyo ile kapak kontrol edilmektedir. Başarısızlık veya kapakta kaçak (yetmezlik) gelişmesi durumunda hasta açık kalp ameliyatına gidebilir. Bunun yanında kasık veya karın içi damarlarda yırtılma, tıkanma veya kireçli kapaktan kopan parçaların neden olduğu felç gibi başka komplikasyonlarda görülebilir.

Kabaca bu yöntemin kiasik cerrahiye göre risk ve ölüm oranı daha yüksektir. En gelişmiş ve vaka sayısı yüksek yurtdışındaki merkezlerde bile % 8-10 civarında hayati risk bulunmaktadır. Bu ölüm riski klasik cerrahi yönteminde % 1-5 arasında olup hastaya göre değişmektedir.