AİLEDE KALP HASTALIĞI VARSA?

AİLEDE KALP HASTALIĞI VAR!

Sık karşılaştığımız bir durum ve soru; ‘’ Ailede Kalp Hastalığı var! Ne yapmalıyım? ‘’ oluyor.

Öncelikle hemen bazı rakamları aktarıp merakınızı gidereyim. Rakamları seviyorum çünkü tabloyu net anlatmak için faydalı.

Ailede kalp hastalığı ne demektir?

Burada kast edilen anne, baba ve kardeşlerdir.

Halanız ya da amcanızda kalp hastalığı olması major bir etki yaratmamaktadır. En azından istatistiki olarak bir anlamı yoktur.

Bu durum varsa; Kalp Damar Hastalıkları içerisinde en sık görülen Kalp Damarlarındaki Darlık ya da Tıkanıklık yani Koroner Arter Hastalığından bahsedeceğiz. Koroner Arter demek kalbi besleyen  ‘’corona’’ yani taç şeklinde kalbi saran atardamarlardır bunu da bir not olarak kenara yazalım.

• Başta Ailede Koroner Arter Hastalığı olmasının riski % 100 arttırdığı idda edilmiştir. Sonradan bunun bu kadar büyük etkisi olmadığı görülmüştür. Sonradan bu rakam % 56 olarak revize edilmiştir. Yani Ailede Kalp Hastalığı olmayan bireylere göre % 56 riskiniz daha yüksek demektir.

• Peki sizde diğer risk faktörlerinin olması Koroner Arter Hastalığı üzerindeki etkisi nedir? Yani bu risk faktörleri varsa Koroner Arter Hastalığı riskiniz ne kadar artar.?

• Eğer Şeker Hastalığı varsa Koroner Arter Hastalığı riski % 77, Kolesterol Yüksekliği varsa % 67 ve Sigara içiyorsanız % 64 oranlarında artmaktadır. 50 yaşın üzerindeyseniz sigara içmeyenlere göre bur isk 10 kat artmaktadır.

• Bu noktada Şeker Hastalığının Koroner Arter Hastalığını ne kadar arttırdığına dikkatiniz çekmek isterim. Bunun ğlkemşz açısından büyük önemi var. Neden? Ülkemizde Şeker Hastalığı giderek artıyor teşhis edilmeyen ve kontrol edilemeyen Şeker Hastalığı giderek daha büyük bir sorun yaratacağı kesin gibi gözüküyor.

• Peki Ailede Koroner Arter Hastalığı hastalığı varsa ne yapmalıyız?

• Yukarında aktardığım rakamlara bakarsanzı ‘’ Kan Şekeri Kontrolu, obezite ve egzersiz eksikliği gibi konnulara dikkat etmeliyiz.

• Yapılacak en etkili koruyucu davranıl biçimi budur.

• Sadece bu konuyu haletmek Koroner Arter Hastalığı konusundaki şüphelerinizin ortadan kalkmasını sağlayabilir.